موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

آیا استفاده از بخور سرد و یا گرم در خانه در پیشگیری و یا بهبود بیماری موثر است؟

مقدمه

با توجه به همه گیری بیماری کووید 19، گمانه زنی ها در مورد موارد موثر بر درمان و یا پیشگیری از بیماری شدت یافته است. از جمله این موارد تاثیر بخور سرد و یا گرم بر پیشگیری یا بهبود از بیماری کووید 19 است.  

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

با توجه به بررسی های صورت گرفته، پاکسازی محیط در مقابله با ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است و بهترین راه برای پاکیزه نگه داشتن هوای محیط‌های سرپوشیده باز گذاشتن پنجره‌ها در ساعاتی از شبانه روز و تهویه مناسب است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا، استفاده از بخور را صرفا به عنوان یک تسکین کننده علایم توصیه کرده است. همچنان رعایت بهداشت فردی توسط فرد بیمار و اطرافیان وی و شستشوی مداوم دست ها، مهم‌ترین موارد برای جلوگیری از انتقال بیماری است. در خصوص تاثیر دما و رطوبت بر زنده ماندن ویروس کرونا بر سطوح و اشیای مختلف بررسی هایی انجام شده است. یکی از این مطالعات نشان می دهد که در دما و رطوبت بالا (به طورمثال دمای 38 درجه سانتی گراد و رطوبت بالای 95درصد) زیست‌پذیری ویروس به سرعت کم می شود، در حالی که در شرایط معمول دمایی و رطوبتی (دمای 22 تا 25 درجه سانتی گراد و رطوبت 40 تا 50 درصد) ویروس، بیشتر از 5 روز می تواند روی سطوح باقی بماند. بنابراین دما و رطوبت پایین از عوامل تسهیل‌کننده انتقال ویروس می‌تواند باشد.

نتیجه‌گیری

استفاده از بخور صرفا به عنوان یک تسکین دهنده علایم توصیه شده است و نقشی در پیشگیری یا بهبود علایم ندارد.

منابع

  1. https://mosbatesabz.com/mag/articles/effect-of-hot-and-cold-humidifier-on-coronavirus
  2. https://www.cdc.gov/coronavirus/general-information.html
  3. Chan KH, Peiris JS, Lam SY, et al. The effects of temperature and relative humidity on the viability of the SARS coronavirus. Advances in virology. 2011;2011.
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی