موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

آیا افراد دچار معلولیت، جزو گروه پرخطر ابتلا به بیماری کووید 19 محسوب می شوند؟

مقدمه

اصطلاح " گروه پرخطر" به افرادی گفته می شود که در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 هستند و ابتلا به این بیماری می تواند عوارض شدیدی برای آن ها داشته باشد. براساس اطلاعات موجود، افراد سالمند و افراد در هر گروه سنی که شرایط پزشکی خاص دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار گیرند. افراد دچار معلولیت (ناتوانی های جسمی، روانی و ذهنی) ممکن است شرایط پزشکی خاصی داشته باشند و در دوره همه گیری بیماری کووید  19 مورد غفلت واقع شوند و کمتر به خدمات بهداشتی دسترسی پیدا کنند. حال سوال این است آیا افراد دچار معلولیت، گروه پرخطر ابتلا به ویروس کووید 19 محسوب می شوند؟

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

افراد ناتوان و معلول ذاتاً در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن یا ابتلا به بیماری شدید نیستند. با این حال، برخی از افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط پزشکی خاصی که دارند و یا به دلیل اینکه با مراقبانی که از آن ها نگهداری می کنند در تماس هستند، ممکن است در معرض خطر عفونت یا بیماری شدید قرار گیرند. شواهد نشان می دهد بزرگسالان دارای معلولیت، سه برابر بیشتر از بزرگسالان بدون معلولیت در معرض بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت یا سرطان قرار دارند. اگر در افراد یکی از انواع ناتوانی های ذکر شده در زیر وجود داشته باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلای بیماری کووید 19  قرار داشته باشند و باید در مورد خطر ابتلا با ارائه دهندگان خدمات سلامت صحبت کنند:
1)    افرادی که تحرک محدود دارند و به ناچار در تماس نزدیک با دیگران (مانند اعضای خانواده) هستند. 
2)    افرادی که در درک اطلاعات یا انجام اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست ها و رعایت فاصله فیزیکی مشکل دارند.
3)    افرادی که ممکن است نتوانند علائم بیماری را درک کنند.

نتیجه‌گیری

به طور کلی افراد دارای معلولیت (مانند بیماری پارکینسون، بیماری های عصبی حرکتی، بیماری ام اس، افراد دچار فلج مغزی) در معرض خطر متوسط ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارند و از نظر بالینی آسیب پذیر هستند. اشخاصی که به افراد دچار معلولیت و ناتوانی خدمات ارائه می دهند و از آن ها نگهداری می کنند، باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند. از جمله هنگام ورود به خانه فرد معلول و قبل و بعد از تماس با بدن او (به عنوان مثال در حین پانسمان، حمام کردن، جابجا کردن، توالت بردن، غذا دادن، تعویض لباس یا شستن لباس های وی) باید دست های خود را با آب و صابون بشویند. اشیا و سطوحی که به طور مکرر لمس می‌شوند را ضدعفونی کنند و همچنین تجهیزاتی نظیر صندلی چرخ‌دار، اسکوتر، واکر، عصا، مخازن و لوله اکسیژن و سایر وسایل کمکی فرد معلول را به روش مناسب ضدعفونی کنند. اگر فرد مراقب با بیمار مبتلا به کووید 19 در تماس است باید در حین ارائه خدمات به فرد معلول از ماسک و دستکش استفاده کند.

منابع

 

  1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/people-at-higher-risk.html
  2. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/people-with-disabilities.html
  3. https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/people-at-higher-risk-from-coronavirus/whos-at-higher-risk-from-coronavirus/
  4. Armitage R, Nellums LB. The COVID-19 response must be disability inclusive. The Lancet Public Health. 2020.
  5. Thelwall M, Levitt JM. Retweeting Covid-19 disability issues: Risks, support and outrage. El profesional de la información (EPI). 2020;29(2).
  6. Berger ZD, Evans NG, Phelan AL, Silverman RD. Covid-19: control measures must be equitable and inclusive. British Medical Journal Publishing Group; 2020.
  7. Vieira CM, Franco OH, Restrepo CG, Abel T. COVID-19: The forgotten priorities of the pandemic. Maturitas. 2020.
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی