موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

آیا ماسک خانگی در برابر ویروس کرونا اثر محافظتی تر دارد؟ بهتر است با چه پارچه ای درست شود؟

مقدمه

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری توصیه‌شده در برابر ویروس کرونا، استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک است. ماسک‌های استاندارد توصیه‌شده توسط سازمان‌های معتبر همچون سازمان بهداشت جهانی و یا سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ماسک‌های جراحی (پزشکی) و ماسک‌های N95 است. اما با توجه به شیوع گسترده‌ی این بیماری و کمبود ماسک، اکنون این سؤال مطرح است که آیا می‌توان از ماسک‌های تهیه شده در خانه نیز استفاده کرد؟ 

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا در دستورالعملی که برای مواقع کمبود ماسک‌های تنفسی استاندارد ارایه کرده است، استفاده از ماسک‌های خانگی را به عنوان آخرین راه‌حل پیشنهاد می‌کند و بیان کرده است که این نوع از ماسک‌ها جزو تجهیزات حفاظت فردی به حساب نمی‌آیند. به‌ویژه در افرادی که جزو کادر درمانی بوده و کار مراقبت از بیماران را انجام می‌دهند. زیرا توانایی این ماسک‌ها در محافظت فرد ناشناخته است و هنگام استفاده از این ماسک‌ها باید احتیاط کرد. ایده‌آل این است که این ماسک‌ها همراه با یک وسیله حفاظتی که تمام ناحیه جلوی صورت (چانه و زیر آن) و دو طرف صورت را پوشش می‌دهد استفاده شوند. در مطالعه‌ای که توسط جمعی از محققین دانشگاه کمبریج روی پارچه هایی از جنس های متنوع (صد درصد نخی، ملحفه، و پارچه‌هایی که برای خشک کردن ظرف استفاده می‌شوند) انجام شد توانایی این پارچه ها در به دام انداختن ذرات در ابعاد ویروس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که دو جنس صد درصد نخی و ملحفه عملکرد بهتری خواهند داشت و تا حدود 50 درصد از این ذرات ممکن است به دام بیافتند و دو لایه کردن آن‌ها نیز تاثیر چندانی بر توانایی به دام اندازی نخواهد داشت. از نظر قابلیت تنفس نیز  این دو جنس (صد درصد نخی و ملحفه ) بهتر هستند.

نتیجه‌گیری

استفاده از ماسک‌های خانگی که با پارچه های مختلف تهیه می‌شوند، در شرایط کمبود ماسک‌های استاندارد با رعایت احتیاط توصیه می‌شود. نکته قابل توجه این است که چنین ماسک‌هایی قابلیت به دام‌اندازی کامل ذرات در ابعاد ویروس‌ها را ندارند. بهترین جنس توصیه‌شده برای دوخت این نوع ماسک‌ها نیز پارچه‌های نخی و ملحفه است. در مجموع برای کسانی که استفاده از ماسک پزشکی (جراحی)  یا ماسک N95 توصیه شده است، این نوع ماسک‌ها جایگزین مناسبی نیستند.

منابع

  1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/ppe-strategy/face-masks.html#crisis-capacity
  2. https://smartairfilters.com/en/blog/diy-homemade-mask-protect-virus-coronavirus
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی