موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

آیا ممکن است کووید 19 علایم غیرتنفسی و تظاهرات گوارشی داشته باشد؟

مقدمه

با توجه به شیوع گسترده بیماری ویروس کرونا در سطح جهان، سوالی که این روزها در حال مطرح شدن است تغییر نشانه های بیماری به سمت نشانه های گوارشی است و اینکه علائم بیماری چیست و چه اقداماتی لازم است؟

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

منابع مختلف، شایع ترین علائم ابتلا به کووید 19 را تب، تنگی نفس و سرفه خشک بیان کرده اند. با این حال، برخی از بیماران ممکن است دچار علائم دیگری مانند گلودرد، گرفتگی و آبریزش بینی، درد شکم، تهوع و اسهال شوند. برخی از بیماران مبتلا به کووید 19، علائم گوارشی بویژه اسهال را به عنوان اولین علامت بیماری تجربه کرده اند. برخی از این بیماران علائم تنفسی را نیز تجربه کرده اند و یا اصلا دچار علائم تنفسی نشده اند. این یافته ها مهم هستند زیرا افراد فاقد علائم معمول بیماری کووید 19 (مانند سرفه، تنگی نفس و تب) درست تشخیص داده نمی شوند و می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند. با این وجود، باید توجه داشت اگرچه مشکلات گوارشی به طور کلی شایع است ولی لزوماً به معنی ابتلای فرد به کووید 19 نیست. پزشکان باید بدانند که علائم گوارشی ناگهانی در افرادی که احتمالاً با افراد مبتلا به کووید 19 در تماس بوده اند، حائز اهمیت است.  
مطالعه ای که در اواخر ماه مارس در چین انجام شده است نشان می دهد که از بین حدود 200 بیمار مبتلا به کووید 19 در سه بیمارستان در ووهان چین، حدود 50 درصد، حداقل یک عارضه گوارشی را گزارش کرده اند. در مطالعه دیگری نیز که در چین انجام شده است از بین 206 بیمار مبتلا به کووید 19، 23 درصد تنها دارای علائم گوارشی، 43 درصد تنها دارای علائم تنفسی و 33 درصد دارای هر دو نوع علائم تنفسی و علائم گوارشی بودند. بیمارانی که دچار علائم گوارشی بودند، از اسهال به عنوان اولین علامت خود نام برده اند. یافته های این مطالعه نشان داده است بیمارانی که علائم گوارشی را (با علائم تنفسی و یا بدون علائم تنفسی) تجربه کرده اند، در مقایسه با بیمارانی که فقط علائم تنفسی را  تجربه کرده اند، زمان بیشتری از ابتلا را تا بهبودی تجربه می کنند. 

نتیجه‌گیری

اگر اسهال، حالت تهوع یا استفراغ دارید، به این معنی نیست که مبتلا به کووید 19 هستید. اما عاقلانه است توجه بیشتری به علائم خود در طول همه گیری بیماری کووید 19 داشته باشید (به خصوص اگر در مناطقی زندگی می کنید که شیوع این بیماری در آنجا بالا است) و توصیه های گفته شده برای افراد مشکوک و دارای علامت، مانند ماندن در منزل، خروج از منزل فقط در موارد ضروری، زدن ماسک و فاصله حداقل دومتری از سایرین را رعایت کنید. در بعضی موارد، علائم گوارشی- به ویژه اسهال-  می تواند اولین علامت و حتی تنها علامت مبتلایان به کووید 19 باشد.

منابع

 

  1. https://www.livescience.com/coronavirus-diarrhea-symptoms.html
  2. https://www.webmd.com/lung/covid19-digestive-symptoms#1
  3. https://journals.lww.com/ajg/Documents/COVID19_Han_et_al_AJG_Preproof.pdf
  4. Jin X, Lian JS, Hu JH, Gao J, Zheng L, Zhang YM, Hao SR, Jia HY, Cai H, Zhang XL, Yu GD. Epidemiological, clinical and virological characteristics of 74 cases of coronavirus-infected disease 2019 (COVID-19) with gastrointestinal symptoms. Gut. 2020 Mar 25.
  5. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, Zhang L, Fan G, Xu J, Gu X, Cheng Z. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet. 2020 Feb 15;395(10223):497-506.
  6. How to Protect Yourself. In URL: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/prevention.html.
  7. Q&A on coronaviruses (COVID-19). In URL: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses.
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی