موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

در ارتباط با تشخیص ویروس کرونای جدید چه آزمایش هایی انجام می شود؟ آیا می‌توان به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کرد؟

مقدمه

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش آید این است که در ارتباط با تشخیص ویروس کرونای جدید چه آزمایش هایی انجام می شود و دقت این آزمایش ها چقدر است و اگر مشکوک به ابتلا به کووید 19 باشیم می‌توانیم به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنیم؟ در این نوشتار به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

آزمایشاتی که در حال حاضر برای شناسایی افراد مبتلا به کووید 19 انجام می شود، آزمایش پی سی آر  است که وجود ویروس را در بدن تشخیص می دهد. روش دیگری که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا معرفی شده است، انجام یک آزمایش سرم شناسی است که در آن پادتن (آنتی بادی)‌ های مربوط به ویروس کرونای جدید در خون جستجو می‌شود. اگر نتیجه این آزمایش مثبت باشد نشان می‌دهد بدن فرد بیمار پاسخ ایمنی در مقابل ویروس را ایجاد کرده است. انجام این آزمایش برای تشخیص کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه نشده است. این نوع کیت ها تنوع بسیاری دارند و اعتبار همه آنها توسط وزارت بهداشت به تایید نرسیده است و تنها برای تحقیقات اپیدمیولوژیک در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.
در ایران برخی آزمایشگاه‌های خصوصی به عنوان همکار وزارت بهداشت، آزمایش های مرتبط با شناسایی ویروس کرونا را به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌دهند. برای این کار کیت های تشخیصی را از وزارت بهداشت دریافت کرده و هیچ هزینه‌ای از بیمار نمی‌گیرند. در این آزمایشگاه‌ها فرد مشکوک به کووید 19 مستقیما به آزمایشگاه مراجعه نمی کند و فقط نمونه آزمایشگاهی بیمار از سوی بیمارستان برای آزمایشگاه مورد نظر فرستاده می‌شود. لذا دریافت وجه در مقابل آزمایش کرونا به این معنی است که آزمایشگاه خصوصی، به صورت مستقل اقدام به خرید کیت کرده و آن را از وزارت بهداشت دریافت نکرده است. لازم به ذکر است برای فرد با علائم یا بدون علائم ابتلا به بیماری، انجام تست خارج از نظام تشخیصی و آزمایشگاهی وزارت بهداشت، هیچ ضرورتی ندارد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود. در نظام تشخیصی وزارت بهداشت، فردی که به صلاحدید کادر درمان معیار انجام آزمایش را دارد، به بخش مربوطه جهت تشخیص و درمان و یا ادامه آن ارجاع داده خواهد شد و حتی ممکن است که برای وی سایر آزمایش‌های تشخیصی و یا سی تی اسکن درخواست شود.

نتیجه‌گیری

برای فرد با علامت و بدون علامت ابتلا به بیماری، انجام تست خارج از نظام تشخیصی و آزمایشگاهی کشور و به صورت درخواست شخصی ضرورتی ندارد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود و تاثیری در پیشگیری از ابتلا ندارد، حتی ممکن است حساسیت فرد را برای رعایت بهداشت فردی کم کند. مسیر و فرایند درمان افراد دارای علامت در شبکه بهداشت و درمان کشور مشخص است لذا مراجعه شخصی به آزمایشگاه‌های خصوصی برای انجام آزمایش کرونا توصیه نمی‌شود.

منابع

  1. https://www.auckland.ac.nz/en/news/2020/03/18/how-testing-for-covid-19-works.html
  2. https://www.livescience.com/how-coronavirus-tests-work.html
  3. https://www.compoundchem.com/2020/03/19/covid-19-testing/
  4. https://b2n.ir/coronalab
  5. https://www.fiercebiotech.com/medtech/bd-to-offer-fingerstick-antibody-blood-test-for-covid-19
  6. https://www.theverge.com/2020/4/2/21204478/fda-authorization-coronavirus-antibody-test-diagnostic-covid-19
  7. https://www.fda.gov/media/136622/download
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی