موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

دوره بیماری کرونا چند روز است؟

مقدمه

بیماری COVID-19 که توسط ویروس جدید کرونا ایجاد می شود در حال حاضر به یک همه گیری در سراسر دنیا تبدیل شده است. علائم این بیماری غیر اختصاصی است و تظاهرات آن می تواند طیف گسترده ای از حالت بدون علامت تا عفونت ریه کشنده و مرگ همراه داشته باشد. در صورت ابتلا به این بیماری، سوالی که مطرح می شود این است که مدت زمان یا دوره ی ابتلا به این بیماری چند روز است؟ 

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

 منظور از دوره‌ی بیماری، زمان شروع علائم بالینی بیماری تا بهبودی است. دوره بیماری کووید 19 از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به این دارد که شخص به کدام حالت بیماری (خفیف، شدید و بحرانی) مبتلا شده باشد. تقریبا 80 درصد بیماران با تأیید آزمایشگاهی، دچار بیماری خفیف تا متوسط و علائمی شبیه آنفلوانزا می‌شوند. بنابر بر مطالعه ای بیش از 13 درصد از بیماران دچار علایم شدید بیماری شده و علائمی نظیر تنگی نفس را نشان می‌دهند. حدود 6 درصد بیماران دارای وضعیت بحرانی بوده و دچار نارسایی تنفسی، شوک عفونی و نارسایی یا اختلال در چندین اندام بدن می شوند. بنابراین مدت زمان ابتلا با توجه به شدت بیماری در افراد متفاوت است. با توجه به آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، بر اساس داده های اولیه، متوسط زمان شروع علائم بالینی تا بهبودی در افراد مبتلا به بیماری خفیف تقریبا 2 هفته و در مبتلایان به نوع شدید و بحرانی 3 تا 6 هفته تخمین زده شده است. 

نتیجه‌گیری

از آنجایی که بیشتر بیماران علایم خفیف تا متوسط دارند، طول دوره بیماری در اکثر مبتلایان، با دریافت مراقبت‌های مناسب و به موقع، دو هفته است. در موارد شدید، بیماری ممکن است تا شش هفته ادامه یابد. 

منابع

  1. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf (page 13)
  2. https://www.health.nsw.gov.au/Infectious/alerts/Pages/coronavirus-faqs.aspx#1-10
کلمات کلیدی
فاطمه زهرا احمدی
تهیه کننده:

فاطمه زهرا احمدی