موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰

نشست پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر (STEPs) با حضور مدیران و استادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسه ملی تحقیقات سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران موسسه ملی تحقیقات سلامت، نشست سیاست‌گذاری ارائه نتایج پیمایش ملی عوامل خطر و بیماری‌های غیر واگیر در محل موسسه ملی تحقیقات سلامت و همزمان از طریق آنلاین با حضور دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر علی اکبری ساری رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، دکتر افشین استوار، مدیرکل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت و جمعی از همکاران اجرا در سطوح ستاد و دانشگاه‌ها برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر اکبری ساری رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، ضمن تبیین نقش پیمایش‌های ملی در تولید شواهد علمی قابل‌اعتماد برای سیاست‌گذاران حوزه سلامت، گزارشی را از رویکردها و عملکرد موسسه در این حوزه ارائه کرد.
در ادامه دکتر استوار، مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سیاست‌ها و رویکردهای این حوزه را ارائه کرد.
گزارش فرآیندهای اجرایی مطالعه مشتمل بر تاریخچه، تدوین شیوه‌نامه‌های علمی و اجرایی، چالش‌های حین اجرا در پاندمی کووید و نوآوری‌های مطالعه، تیتر بحث بعدی بود که دکتر جلالی نیا، مدیر اجرایی مطالعه ارائه کرد.
ارائه نتایج و یافته‌های مطالعه مبحث مهمی بود که دکتر فرزادفر، مجری مطالعه، به بحث و تبادل‌نظر گذاشت. در این بخش از نشست علاوه بر ارائه نتایج و یافته‌ها، تأکید بر ارزیابی نتایج مداخلات و برنامه‌های اجرا شده و نیز پیشنهاد راهکارها و مداخلات مؤثر قرار گرفت.
محورهای بحث بر ارائه و تحلیل عوامل خطر متابولیک، تحلیل نتایج آزمایش‌های بیوشیمیایی، عوامل خطر رفتاری (تحلیل وضعیت تغذیه، فعالیت فیزیکی و ...) سوانح و حوادث، غربالگری سرطان‌های شایع و رفتارهای پرخطر متمرکز بود.
دکتر حیدری نیز، ضمن اشاره به اهمیت کاربرد نتایج مطالعات قابل استناد در سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت، به بیان سیاستی و برنامه‌های پیش رو در این حوزه اشاره کرد.
دکتر خلیلی، ناظر مطالعه، نیز به تبیین و تشریح فرایندهای نظارت و درس‌های آموخته‌شده در این حوزه پرداخت و به اهمیت تعامل کارآمد در طراحی و اجرای مطالعات ملی تأکید کرد.
در ادامه جلسه نیز شرکت‌کنندگان به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های علمی و اجرایی پیمایش پرداختند و به ابهامات و سؤالات مطرح‌شده پاسخ داده شد.
خبرنگار: طاهره دیده بان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *