موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 تیر 1403 سه شنبه

گزارش World Health Statistics 2021

گزارش World Health Statistics 2021 سال 2021 توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شد.
در این گزارش اطلاعات مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-19 ارائه شده است و بر اهمیت پایش نابرابری‌ها در سلامت و همچنین تولید، جمع‌آوری، تحلیل و گزارش داده‌های به‌موقع و قابل اعتماد برای پایش چگونگی دستیابی به اهداف جهانی سلامت تأکید شده است.
برخی از اطلاعات ارایه شده در این گزارش شامل موارد ذیل هستند:
تا تاریخ 1 می 2021، بیش از 153 میلیون بیمار تأیید شده کووید-19 و 2/3 میلیون مرگ مربوط آن به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. بیش از سه چهارم از بیماران گزارش شده در جهان، در منطقه آمریکا و منطقه اروپا قرار داشتند. میزان ابتلا به کووید-19 در منطقه آمریکا و منطقه اروپا به‌ترتیب 6114 و 5562 در صدهزار نفر جمعیت بوده است. تقریباً نیمی (48 درصد) از کل موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در منطقه آمریکا و یک سوم (34 درصد) در منطقه اروپا اتفاق افتاده است.
براساس اطلاعات به‌دست آمده از 35 کشور با درآمد بالا، 79 درصد از افرادی که در خانوارهای کم‌جمعیت زندگی می‌کنند، گزارش کردند که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند در حالی‌که این مقدار در خانوارهای پرجمعیت 65 درصد بود. شستشوی منظم روزانه دست‌ها نیز در بین افرادی که در خانوارهای کم‌جمعیت جمعیت زندگی می‌کنند (93 درصد) در مقایسه با افرادی که در خانوارهای پرجمعیت زندگی می‌کنند (82 درصد) بیشتر مشاهده شد. از نظر استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، 87 درصد از افرادی که در خانوارهای کم‌جمعیت زندگی می‌کنند همیشه یا در بیشتر اوقات در مکان‌های عمومی در 7 روز گذشته از ماسک استفاده می‌کردند در مقایسه با 74 درصد از افرادی که در خانوارهای پرجمعیت زندگی می‌کردند.
سازمان جهانی بهداشت اطلاعات مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 را از کشورهای عضو جمع‌آوری می‌کند و یک مشکل مهم در این داده‌ها، عدم گزارش آنها به‌صورت تفکیک شده (به‌تفکیک جنسیت سن محل سکونت و ...) است. به‌عنوان مثال بین ژانویه 2020 و آوریل 2021، فقط 41 کشور از 236 کشور و منطقه جهان (17 درصد) داده‌ها را به‌تفکیک جنسیت (زن و مرد) را حداقل برای 95 درصد بیماران گزارش کرده بودند. و در سطح جهان، داده‌های به‌تفکیک جنسیت برای تقریباً نیمی از کل موارد ابتلا (51 درصد) گزارش شده است. با این حال این درصد در دو ماه گذشته در حال افزایش است، که نشان دهنده بهبود وضعیت پایش و گزارش‌دهی می‌باشد.

متن کامل این گزارش از لینک زیر قابل دریافت می‌باشد.
https://cdn.who.int/media/docs/default-source/gho-documents/world-health-statistic-reports/2021/whs-2021_20may.pdf?sfvrsn=55c7c6f2_8

کلمات کلیدی
مریم علیایی
تهیه کننده:

مریم علیایی